Doe eens normaal man. Doe zelf normaal!

images0.persgroep

Doe eens normaal man. Doe zelf normaal!

De manier waarop wij over onszelf en elkaar denken wordt beïnvloed door wat we ‘normaal’ vinden. ‘Normaal’ betekent ‘volgens de norm’ en deze norm leiden we af door naar elkaar te kijken. ‘Normaal’ vinden we dat wat de meeste mensen doen en ‘abnormaal’ is alles wat daar op de één of andere manier van afwijkt. Abnormaal is niet per se iets slechts, sommige afwijkingen vinden we niks om je voor te schamen, gewoon een beetje vreemd of zelfs grappig. Maar ‘abnormaal’ zijn kan ook aanleiding zijn voor flauwe grappen, beledigingen, bedreigingen en zelfs geweld.

‘Normaal’ is ook een kwestie van afspraken maken. Zodra er een groep mensen bij elkaar komt, worden er normen gesteld zodat men veilig en efficiënt kan samenleven. Het zal je niet verbazen dat degenen met de meeste aanzien en macht hebben daarbij een extra grote vinger in de pap hebben. Zo kleedde men zich tussen 1700 en 1800 graag naar de mode van de toen machtige Fransen. Het dragen van een grote krullenpruik werd daarbij gezien als het summum van macht en status. De aanleiding hiervoor was vrij eenvoudig: Koning Lodewijk de 14e van Frankrijk droeg een pruik omdat hij zijn kaalheid probeerde te verbergen en alle edelen keken naar hem en deden hem na. Dit leidde ertoe dat iedereen die ertoe wilde doen in Europa op een bepaald moment een pruik droeg. Wat normaal is wisselt dus door de tijd en per cultuur, wat wel blijkt uit het feit dat je tegenwoordig als man moet oppassen dat je niet in elkaar geslagen wordt als je met een krullenpruik over straat loopt.

In zijn boek “Sapiens: A Brief History of Humankind” omschrijft historicus Yuval Noah Harari het ontstaan van de huidige moderne wereld vanaf het begin van de mensheid. Als er iets duidelijk naar voren komt in zijn werk dan is het wel dat door de decennia heen onze manier van denken en doen telkens wordt gekneed en gevormd naar de belangen van degenen die het voor het zeggen hebben. Zij die in staat zijn met zachte of harde hand anderen te laten geloven dat sommige mensen meer waard zijn dan anderen en dat hun zienswijze de enige juiste is, maken de dienst uit.

Marshall Rosenberg heeft het in dit verband over dominantie systemen waarmee hij refereert aan overheden, onderwijssystemen, juridische en andere instituten die menselijke aangelegenheden regelen. Dominantie systemen leren mensen door middel van beloning en straf op een manier te denken die het systeem ondersteunt, zodat het systeem blijft zoals het is en de belangen van de dominante groepen worden gediend. Het probleem met deze systemen dat ze voor ons bepalen wat ‘goed’ en ‘fout’ is en hoe we horen te zijn. Ze zorgen enerzijds misschien voor rust en orde, maar aan de andere kant vormen zij een bron van geweld gericht naar binnen, in de vorm van gevoelens van schuld, schaamte en depressie, en gericht naar buiten, in de vorm van het veroordelen, beschamen en bestraffen van hen die niet aan de norm voldoen.

Geweldloze communicatie maakt je bewust van de taal die we onszelf hebben aangeleerd en waarmee we onszelf verhalen vertellen over hoe we ‘moeten’ zijn, en biedt een alternatief die de focus verplaatst naar wat we graag zouden willen. Dit biedt keuzevrijheid, en helpt ons om te gaan met gevoelens van  boosheid, schuld en schaamte.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping